• Nieuws
  • Weersverwachting Dam tot Damloop Home Edition

Weersverwachting Dam tot Damloop Home Edition

Dit weekend vieren we in heel Nederland samen een hardloopfeestje tijdens de Dam tot Damloop Home Edition. Anders dan anders, maar met hetzelfde doel: de 5 of 10 Engelse Mijl volbrengen. Ondanks dat je de Dam tot Damloop dit jaar in jouw eigen omgeving loopt, is het belangrijk om goed voorbereid van huis te gaan. Dit weekend is er zonnig weer voorspeld en dat kan impact hebben op jouw deelname. Hieronder geven wij jou tips over hardlopen in de warmte, zodat je dit weekend niet voor verrassingen komt te staan.

Ken je grenzen en luister goed naar je lichaam
Pas je tempo aan op de temperatuur. Bedenk ook goed wanneer je van huis gaat. Vermijd de warmste uren tussen 12 en 3 uur ’s middag en ga bijvoorbeeld vroeg in de ochtend of in de avond als de zon onder gaat van start. Ga je liever overdag? Kies dan een schaduwrijke plek voor jouw 5 of 10 Engelse Mijl, bijvoorbeeld in het bos.

Stay hydrated!
Een heel belangrijk onderdeel van een goede voorbereiding is om ervoor te zorgen dat je voldoende drinkt. Bij kortdurende inspanningen, bijvoorbeeld de 5 Engelse Mijl, is water drinken een goede manier om jouw vocht weer aan te vullen. Ga je dit weekend voor de 10 Engelse Mijl? Dan is het naast water drinken ook goed om de verloren mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone sportdranken zijn hiervoor uitstekend te gebruiken. Heb jij supporters opgetrommeld om jou aan te moedigen? Vraag of zij langs de route willen staan met water. Zo weet je zeker dat je voldoende gehydrateerd blijft.

Wat trek je aan?
Bescherm je gezicht tegen de zon met een petje of een zonnebril. Fijn voor je ogen, beschermt tegen verbranding én ideaal om zweet in je ogen te voorkomen. Een goed sportshirt voor de warmte is een sneldrogende, vocht afdrijvende en lichte variant. Vind je een shirt met mouwtjes te warm? Dan kun je ook kiezen voor een tanktop of een singlet. Voor de broek raden we je aan om een korte variant aan te trekken. Je kunt daarbij kiezen voor een strakke, korte tight die het zweet snel afvoert of een losse short die ventileert. Met een paar dunne sokken is jouw sportoutfit warmte-proof.

Smeren
Sporten in de warmte doe je in een luchtige outfit. Dit betekent dan ook automatisch dat grote delen van jouw huid blootgesteld worden aan de zon. Smeer jezelf dan ook goed in, voordat je de deur uit gaat met een goede beschermingsfactor (BF) of Sun Protection Factor (SPF).

Wil je meer weten over hardlopen in de warmte? Klik dan hier. Heel veel succes tijdens de Dam tot Damloop Home Edition!