Overige informatie

Historie

Het kwam op als een 'wilde' gedachte, maar het was een gouden idee: het organiseren van een hardloopwedstrijd door de IJtunnel tussen de 'Dammen' van Zaandam en Amsterdam. Bedenker: Cees Lansbergen van Le Champion in 1981. Bekijk het volledige verhaal hoe de Dam tot Damloop tot stand is gekomen.

Statistieken

Wil je de statistieken van eerdere jaren bekijken? Klik dan hier. 

Kledinginname 10 Engelse Mijl

Samen met het startnummer ontvang je een speciale plastic draagtas en kledingsticker, die gebruikt dienen te worden voor de afgifte van kleding in Amsterdam. Na het vullen van de tas plak je vervolgens de bijgevoegde sticker, die overeenkomt met jouw startnummer, in het speciaal hiervoor aangegeven vlak op de tas. Zorg dat je tas dicht is! Je kunt de plastic draagtas daarna inleveren bij de PostNL trailer, die overeenkomt met jouw startnummerserie. Deze PostNL trailers staan op het busstation aan de IJ-zijde van Amsterdam Centraal. Kom je vanaf de stad kant? Maak dan gebruik van de twee passages aan de buitenzijde van het station (IJpassage en Amstelpassage) om bij het busplatform te komen. Houd rekening met de op de sticker vermelde eindtijd van inleveren.

Het is niet mogelijk om kleding in/nabij de startvakken achter te laten. Verder worden alleen de door de organisatie verstrekte plastic draagtassen ingenomen. Sporttassen en rugtassen passen hier niet in en worden dus ook niet meegenomen. Deze dien je in Sporthal De Struijck of als businessloper in de kledingtent in het Dam tot Dam Park achter te laten.

Let op! De inname, het vervoer en uitgifte van kleding is op eigen risico, wat ook geldt voor het achterlaten van kleding en tassen in de kleedaccommodaties.

Kledinguitgifte
Ongeveer 150 meter achter de finish, op de route naar het Dam tot Dam Park, kun je de in Amsterdam ingeleverde kledingtassen weer ophalen. Deze tassen liggen daar gesorteerd op startnummervolgorde, waarbij de laagste nummers het dichtst bij de finish liggen en de hoogste nummers het dichtst bij het Dam tot Dam Park. Kleding kan worden opgehaald tot 17.15 uur. Tip! Het is zonde om de ontvangen kledingtas weg te gooien. De tas is prima herbruikbaar en zo ben je bovendien duurzaam bezig. Wil je de tas toch weggooien? Doe dit dan bij het plastic afval.

Kleedruimte
Kleedruimte is alléén aanwezig in Zaandam in Sporthal De Struijck, vlakbij het Dam tot Dam Park. Er is geen douchegelegenheid. Je kunt hier ook (beperkt) tassen achterlaten. Deelnemers aan de Businessloop kunnen hun kleding kwijt in de verkleedtent in het Dam tot Dam Park.

Kledinginname 5 Engelse Mijl

Op vertoon van jouw startnummer kun je op de Heijermansstraat, tussen het Dam tot Dam Park en de finish, jouw eigen kledingtas inleveren. Je krijgt dan een sticker op het startnummer met een nummer dat correspondeert met het nummer op de kledingtas, zodat je na de loop jouw kledingtas weer kunt ophalen. Inleveren en ophalen is mogelijk tussen 18.45 en 22.45 uur. 

Kleedruimte
Kleedruimte is alléén aanwezig in Zaandam in Sporthal De Struijck, vlakbij het Dam tot Dam Park. Er is geen douchegelegenheid. Je kunt hier ook (beperkt) tassen achterlaten, maar dit is op eigen risico. Deelnemers aan de Businessloop kunnen hun kleding kwijt in de verkleedtent in het Dam tot Dam Park.

Verzorging

Le Champion streeft naar optimale verzorging tijdens de Dam tot Damloop. Een goede voorbereiding op het evenement is echter minstens zo belangrijk om verantwoord deel te nemen aan de Dam tot Damloop. Kijk hier voor informatie over een verantwoorde voorbereiding.

Verzorging deelnemers
Deelnemers aan de 10 Engelse Mijl krijgen onderweg de volgende verzorging:
  • Start: wateruitgifte;
  • 5 km: bekertje Isostar en wateruitgifte;
  • 8,5 km: fruit (Food Center Amsterdam);
  • 9 km: wateruitgifte;
  • 11 km: bekertje Isostar en wateruitgifte;
  • 14 km: wateruitgifte, sponzen;
  • Finish: flesje Isostar en wateruitgifte.

Medische begeleiding
De medische begeleiding is in handen van de GHOR en het Rode Kruis. Bij de medische verzorging wordt dit jaar ingezet:
  • 170 medewerkers van het Rode Kruis;
  • een compleet ingericht noodhospitaal bij de finish;
  • 35 posten onderweg met op 20 plaatsen AED;
  • compleet radiocommunicatiecentrum voor de ondersteuning;
  • 4-5 ambulances.

Belangrijk! Wij verzoeken je in verband met eventuele ongevallen achter op je startnummer je naam, adres en telefoonnummer te vermelden dat op de dag van het evenement bereikbaar is. Wil je hier beslist aan denken?

Inzet AED's
De Atletiekunie is op grootschalige wijze gestart met de inzet van AED’s (ofwel de Automatische Externe Defibrillator) bij middelgrote tot grote hardloopevenementen. Gebleken is dat de drempel om te starten met hardlopen steeds lager is komen te liggen. Hardlopen is een erkend middel om gezond en fit door het leven te gaan. In samenwerking met Procardio (www.procardio.nl de leverancier van de AED’s ) kan de Atletiekunie AED’s ter beschikking stellen voor dit loopevenement. Hierdoor kunnen risico’s op overlijden ten gevolge van hartstilstand tijdens het uitoefenen van de (hardloop)sport tijdens een loopevenement worden beperkt.

Crisiscentrum
Vlak achter de finish staat een crisiscentrum. Je mag dit centrum alleen raadplegen als je familie of vrienden langdurig kwijt bent en vermoedt dat ze medische problemen hebben gekregen. Dit centrum is er dus niet voor vragen over uitslagen, busvervoer en dergelijke.

Massage
In de voorbereiding en na de Dam tot Damloop kunnen deelnemers gemasseerd worden in het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS). Een massage inplannen kan via www.vindeenmasseur.nl